• Pradžia
  • Vyskupija
    • Apie vyskupiją
    • Istorija
    • Globėjas
    • Asmenybės
    • Asmens duomenų apsaugos ir tvarkymo taisyklės
  • Vyskupas
    • Ordinaras
    • Emeritas
    • Padėjėjai
    • Komisijos
  • Institucijos
    • Kurija
    • Bažnytinis teismas
    • Šeimos centras
    • Katechetikos centras
    • Jaunimo centras
    • Caritas
    • Rekolekcijų namai
    • Nepilnamečių apsauga
  • Kunigai
    • Kunigų sąrašas
    • Diakonai
    • Seminaristai
    • Pašaukimas į kunigystę
  • Parapijos
    • Anykščių dekanatas
    • Biržų dekanatas
    • Kupiškio dekanatas
    • Panevėžio dekanatas
    • Panevėžio-Krekenavos dekanatas
    • Pasvalio dekanatas
    • Rokiškio dekanatas
    • Utenos dekanatas
    • Zarasų dekanatas
  • Vienuolijos
    • Vyrų vienuolijos
    • Moterų vienuolijos
    • Pašaukimas į pašvęstą gyvenimą
  • Tikėjimas
    • Kodėl tikiu?
    • Jėzus Kristus
    • Šventasis Raštas
    • Įtikėti
    • Sakramentai
      • Krikštas
      • Sutvirtinimas
      • Eucharistija arba Komunija
      • Susitaikymas arba išpažintis
      • Ligonių patepimas
      • Santuoka
    • Gyventi tikėjimu
    • Esame Bažnyčia
    • Liturginiai metai
    • Kaip tapti kataliku?
  • Klausimai

Tikėjimo mokymo kongregacijos Responsum ad dubium dėl tos pačios lyties asmenų sąjungų laiminimo

Posted On 2021 Kov 17
By : Jurate
Comment: Off

Dėl pateikto klausimo:
Ar Bažnyčia turi galią teikti palaiminimą tos pačios lyties asmenų sąjungoms?

Atsakoma: 
Ne.

Aiškinamoji nota

Kai kur bažnytinėje aplinkoje plėtojami projektai bei pasiūlymai dėl tos pačios lyties asmenų sąjungų laiminimo. Neretai tokie projektai motyvuojami nuoširdžia valia priimti ir palydėti homoseksualius asmenis: pasiūlyti jiems tikėjimo ugdymo kelią, „siekiant tiems, kurie turi homoseksualių polinkių, prideramai padėti suvokti bei įgyvendinti Dievo valią savo gyvenime“ (1).

Dievo žodžio klausymas, malda, dalyvavimas Bažnyčios liturginėje veikloje ir artimo meilės praktikavimas gali atlikti svarbų vaidmenį šiame kelyje, palaikant įsipareigojimą aiškintis savo gyvenimo istoriją, taip pat laisvai ir atsakingai priimti savo krikšto pašaukimą, nes „Dievas myli kiekvieną žmogų; taip pat elgiasi ir Bažnyčia“ (2), atmesdama bet kokią neteisingą diskriminaciją.

Tarp liturginių Bažnyčios veiksmų ypatinga reikšmė tenka sakramentalijoms: „Tai šventi ženklai, kuriais panašiai kaip sakramentais išreiškiamas ir Bažnyčios prašymu gaunamas ypatingas dvasinis poveikis. Sakramentalijomis žmonės parengiami priimti svarbiausią sakramentų poveikį ir pašventinamos įvairios gyvenimo aplinkybės“ (3). Katalikų Bažnyčios katekizme patikslinama: „Sakramentalijos neduoda Šventosios Dvasios malonės tokiu būdu kaip sakramentai, tačiau Bažnyčios malda jos parengia gauti malonę ir su ja bendradarbiauti“ (KBK, 1670).

Sakramentalijų kategorijai priklauso palaiminimai, per kuriuos Bažnyčia „kviečia žmones šlovinti Dievą, skatina prašyti jo globos, ragina gyvenimo šventumu pelnyti jo gailestingumą“ (4). Be to, „palaiminimai, būdami tam tikras sakramentų imitavimas, visada žymi pirmiausia dvasinį poveikį, per juos patiriamą Bažnyčios prašymu“ (5). 

Atitinkamai pagal sakramentalijų prigimtį, kai palaiminimas teikiamas kokiems nors žmonių tarpusavio santykiams, reikalaujama – be dalyvaujančių asmenų teisingos intencijos, – kad tai, kas laiminama, būtų objektyviai ir pozityviai sutvarkyta gauti ir išreikšti malonę, tarnaujant į kūriniją įrašytiems Dievo planams, galutinai apreikštiems Viešpaties Kristaus. Su Bažnyčios teikiamo palaiminimo esme suderinami tik tie dalykai, kurie patys savyje sutvarkyti, kad tarnautų tiems planams.

Dėl šios priežasties neleistina teikti palaiminimą ryšiams, taip pat stabilioms partnerystėms, kur praktikuojamas seksualumas ne santuokoje (kuri suprantama kaip neišardoma vyro ir moters sąjunga, pati savaime atvira gyvybei perduoti), o taip yra tos pačios lyties asmenų sąjungų atveju (6). Nors tuose ryšiuose yra pozityvių elementų, kurie patys savaime pripažintini ir vertintini, vis dėlto jų negalima pateisinti ir tuo būdu teisėtai padaryti bažnytinio palaiminimo objektu, kadangi tie elementai pasitarnauja sąjungai, kuri nėra sutvarkyta pagal Kūrėjo planą.

Be to, kadangi asmenų laiminimas yra susijęs su sakramentais, homoseksualių sąjungų laiminimas negali būti laikomas leistinu, nes tam tikra prasme jis imituotų arba būtų analogiškas santuokiniam palaiminimui (7), kuriuo laiminami vyras ir moteris, besivienijantys Santuokos sakramentu, dėl to „nėra jokio pagrindo homoseksualias sąjungas laikyti net iš tolo primenančiomis Dievo planą ar analogiškomis jam dėl santuokos ir šeimos“ (8).

Paskelbimas, kad tos pačios lyties asmenų sąjungų laiminimai yra neleistini, nėra neteisinga diskriminacija ir nesiekia diskriminuoti, bet primena liturginės apeigos tiesą ir tai, kas visiškai atitinka sakramentalijų esmę, kaip tai supranta Bažnyčia.

Krikščionių bendruomenė ir ganytojai kviečiami pagarbiai ir jautriai priimti homoseksualių polinkių turinčius asmenis, rasdami Bažnyčios mokymą atitinkančius tinkamiausius būdus, kad jiems būtų skelbiama Evangelijos pilnatvė. O tie asmenys irgi tepripažįsta nuoširdų Bažnyčios artumą – Bažnyčia už juos meldžiasi, juos lydi ir drauge dalijasi krikščioniškojo tikėjimo keliu (9) – ir su nuoširdžiu atvirumu tepriima jos mokymą. 

Atsakymas į pateiktą klausimą (dubium) neatmeta galimybės teikti palaiminimus pavieniams homoseksualių polinkių turintiems asmenims (10), kurie išreiškia valią gyventi ištikimai laikydamiesi apreikštų Dievo planų, kaip moko Bažnyčia; tačiau pripažįstama neleistina bet kokia palaiminimo forma, kuria būtų siekiama pripažinti jų sąjungas. Tuo atveju palaiminimas išreikštų intenciją ne kai kuriuos atskirus asmenis anksčiau minėta prasme patikėti Dievo globai bei pagalbai, bet reikštų pritarimą ir padrąsinimą rinktis ir praktikuoti tokią gyvenimo praktiką, kuri negali būti pripažįstama kaip objektyviai sutvarkyta pagal apreikštus Dievo planus (11).

Tuo pat metu Bažnyčia primena, kad pats Dievas niekada nepaliauja laiminęs kiekvieną savo vaiką šio pasaulio piligrimystėje, nes jam „esame svarbesni už visas nuodėmes, kurias galime padaryti“ (12). Tačiau jis nelaimina ir negali laiminti nuodėmės: jis laimina nusidėjėlį, kad tas pripažintų esąs jo meilės plano dalimi ir leistųsi jo perkeičiamas. Jis „priima mus tokius, kokie esame, tačiau niekada nepalieka mūsų tokių, kokie esame“ (13). 

Dėl minėtų priežasčių Bažnyčia neturi ir negali turėti galios laiminti tos pačios lyties asmenų sąjungų anksčiau aptarta prasme.

Popiežius Pranciškus čia pasirašiusiam šios Kongregacijos sekretoriui suteiktoje audiencijoje buvo informuotas apie pateiktą Responsum ad dubium ir pridėtą Aiškinamąją notą ir pritarė, kad tai būtų paskelbta. 

Roma, Tikėjimo mokymo kongregacijos būstinė, 2021m. vasario 22-oji, Šv. Apaštalo Petro Sosto šventė

Kardinolas Luis F. Ladaria SJ
Prefektas

Titulinis Červeterio arkivyskupas Giacomo Morandi
Sekretorius

Išnašos

(1) Pranciškus. Posinodinis apaštališkasis paraginimas Amoris laetitia, 250.
(2) Vyskupų Sinodas. XV eilinės generalinės asamblėjos Baigiamasis dokumentas, 150.
(3) Vatikano II Susirinkimas. Konstitucija Sacrosanctum Concilium, 60.
(4) Rituale Romanum ex Decreto Sacrosancti Oecumenici Concilii Vaticani II instauratum auctoritate Ioannis Pauli PP. II promulgatum, De benedictionibus, Praenotanda Generalia, 9.
(5) Ten pat, 10.
(6) Plg. Katalikų Bažnyčios katekizmas, 2357. 
(7) Santuokos palaiminimas nurodo Kūrimo pasakojimą, kur Dievo palaiminimas vyrui ir moteriai siejamas su jų vaisinga sąjunga (plg. Per 1, 28) ir jų tarpusavio papildomumu (plg. Pr 2, 18–24). 
(8) Pranciškus. Posinodinis apaštališkasis paraginimas Amoris laetitia, 251.
(9) Tikėjimo mokymo kongregacija. Laiškas dėl homoseksualių asmenų pastoracijos Homosexualitatis problema, 15.
(10) Apeigyne De benedictionibus pateikiamas išsamus sąrašas situacijų, kurioms galima teikti Viešpaties palaiminimą.
(11) Tikėjimo mokymo kongregacija. Laiškas dėl homoseksualių asmenų pastoracijos Homosexualitatis problema, 7.
(12) Pranciškus. 2020 m. gruodžio 2 d. bendroji audiencija. Katechezė apie maldą: palaiminimas. 
(13) Ten pat. 

Apie autorių
    Previous Story

    Prasideda popiežiaus Pranciškaus paskelbti Šeimos metai

    Next Story

    Informacinis pranešimas apie prasidedančius Šeimos – Amoris laetitia metus

    Vaizdo įrašas

    Dienos skaitiniai

    banner

    Naudingos nuorodos

    • Bažnyčios žinios
    • Bernardinai
    • Katalikai.lt
    • Magnificat
    • Marijos radijas
    • Mažoji studija
    • Vatikano naujienos

    Archyvas

    Parama

    MALONIAI KVIEČIAME SKIRTI 1,2% GPM PANEVĖŽIO VYSKUPIJAI

    Katalikų Bažnyčia išsilaiko iš aukų: organizuojama katechezė, maldos grupės ir rekolekcijos, sumokama bažnyčių tarnams, už komunalines paslaugas, lėšų reikia bažnyčių remontui ir tvarkymui. Tikinčiųjų aukomis išlaikomos kunigų seminarijos, labdaros organizacijos ir sielovados įstaigos. Todėl kviečiame paremti ir skirti 1,2% nuo praėjusiais metais sumokėto Gyventojų pajamų mokesčio.

    Plačiau

    Partneriai

    • Kirche in Not
    • LKRŠ
    • LVK
    • Renovabis
    • USCCB

    Kontaktai

    Upytės g. 3
    LT–35248 Panevėžys
    Raštinės tel. (45) 43 51 56
    Faks. (45) 50 04 07
    El. paštas: kurija@paneveziovyskupija.lt

    Banko pavadinimas - Swedbank AB
    Banko adresas - Konstitucijos pr. 20A, 03502, Vilnius, Lietuva
    Banko kodas S.W.I.F.T./BIC - HABALT22
    Gavėjo pavadinimas- Panevėžio vyskupijos kurija
    Gavėjo kodas - 291256520
    Atsiskaitomoji sąskaita IBAN - LT42 7300 0100 0238 2299
    Panevėžio vyskupijos kurija